Varsity of Maneuvers presenta "EL MEU VIADUCTE DE VIADUCTE DE GIRONA" un projecte dirigit per en Jordà Planellas en el que es convida als ciutadans a imaginar i re-inventar el paisatge de la ciutat de Girona.                                                    


'EL MEU VIADUCTE DE GIRONA'

                                   foto Eddy Kelele


Que és el viaducte de Girona?
El viaducte és una construcció feta els anys 70 durant l'auge turístic de la Costa Brava, creua la ciutat al llarg de quasi 2km (1,870m.) a una altura aproximada de 5m. i la seva amplada baria entre 15m i 30m. El viaducte és utilitzat en l'actualitat per trens regionals i de llargues distancies en direcció França i Barcelona.


Que li passa al viaducte de Girona?
El viaducte per on hi han passat els trens durant 40 anys a Girona; està esperant la seva demolició(?) Les obres de l'AVE que s'estan fent ara a Girona soterraran totes les vies que actualment utilitzen el viaducte. Aquestes obres està previst que s'acabin al 2012. Un cop acabades les obres, la  infraestructura del viaducte quedarà en desús.


Què t'agradaria fer amb el viaducte de Girona?
Una estructura en desús com el viaducte de Girona, pot presentar per a moltes ciutats una oportunitat única per re-inventar-se. 
  • Què podria fer Girona amb aquest recurs arquitectònic?
  • Quines possibilitats urbanes de reciclatge té un viaducte d'aquestes  característiques?
  • Que li 'agradaria' fer-ne a el gironí? i al visitant de Girona?
  • Quins interessos econòmics pot despertar el viaducte i l'espai que ocupa?
La ciutat de N.Y. (USA) conta amb un exemple de similars condicions inaugurat recentment (foto inferior); el "High Line".


                                                  High line, N.Y.


Una proposta més propera però amb més anys de historia (construïda entre el 1987 i el 2000) és la que alberga Paris; la "Coulée verte". (fotos inferiors)


                                          'Coulée verte' Paris

Aquest blog està a la disposició dels ciutadans Gironins i de fora de Girona per a expressar-se, possicionar-se o informar-se sobre el futur del viaducte de Girona.

Tens una idea per el viaducte? ...una opinió sobre reciclar infraestructures? o potser vols felicitar els partidaris a l'enderroc? Explica-ho aquí. Deixa el teu comentari a baix de tot fent clik a "comments" i si tens més material, fotos, documents... envial a varsityofmaneuvers[arroba]gmail.com  i el publicarem aquí. Gracies.



ENGLISH VERSION


Varsity of Maneuvers presents "EL MEU VIADUCTE DE GIRONA" a project which invites citizens of Girona and from elsewhere to re-imagine and re-invent the city's landscape. Research project by Jorda Planellas.


'EL MEU VIADUCTE DE GIRONA'


                              photo Eddy Kelele

What is the viaduct of Girona?
The viaduct is a construction build during Costa Brava's touristic peak 
in the 70's, it crosses the city from the north to the south over a stretch of almost 2km, at approximately 5m above the ground. Its width ranges between 15 and 30m. Nowadays the viaduct is used by regional and long distances trains  between France and Barcelona.

What's going on with the viaduct of Girona ?
The viaduct used by trains for 40 years is now facing demolition.
 The Spanish high speed train construction company called Adif are currently doing building works to bring the AVE (high speed train) to Girona. These will facilitate that all the rail lines which actually use the Viaduct will go underground. These building works are scheduled to end in 2012. Once they finish the viaduct's infrastructure will no longer have a function. 

What would you like to do with the viaduct of Girona? 
A disused structure like the viaduct can represent to many citizens a unique opportunity for re-inventing it.
  • what could Girona do with such an architectonic resource?
  • what possibilities are there for recycling an urban infrastructure like the viaduct?
  • what would you like citizens and pedestrians to do with Girona's viaduct?
  • What economic interests can arise the viaduct and the space it occupies?
USA's N.Y. city has a recent inaugurated example of what can be done with structures ins similar conditions (picture below): the "High Lane" 



                                               High line, N.Y.

A slightly nearer proposition but quite older (build between 1987 and 2000) located in the French capital, Paris ( pictures below ) : "Coulée verte". 


                                                     'Coulée verte' Paris

This blog is here to be used by people from Girona and elsewhere to express their thoughts, expose positions or to get information about the Viaduct.

Do you have an idea for the viaduct, an opinion about recycling infrastructures, or perhaps you want to congratulate those who support its demolition? Please post your comments below. And if you have more material to publish on the blog send it to us on varsityofmaneuvers[at]gmail.com Thank you! 



  back to Varsity of Maneuvers

12 comments:

  1. Interessant...! Sembla força clar que l' opció més económica sería deixar-ho com a zona verda, estalviariem diners i a més tindriem una zona per vianants que creuaria gran part de la ciutat. Ja sabem però que en tots aquests temes sempre hi han interessos ocults (económics)que els ciutadans no sabem i que al final són els que fan decantar la balança cap a una banda o cap a l' altre

    ReplyDelete
  2. La millor inversió és no enderrocar-lo per ara, esperar que el pic-oil transformi la manera de comunicar-nos i mentre mantenir-lo i transformar-lo tant en via ràpida de cotxes com convinat de tranvia + bicis + vianants.

    ReplyDelete
  3. Molt bona proposta obrir el diàleg sobre el viaducte!
    Per la meva banda, dir que m'agradaria l'opció de mantenir-lo com a un espai verd de trobada multigeneracional on s'hi combinessin el tramvia, les bicis i els vianants com bé proposaven al comentari anterior.
    Hi afegeria però el toc d'art amb exposicions fixes i itinerants i el toc cultural amb panells explicatius sobre la història del viaducte en si, més el viaducte explicat per la gent i que pogués ser un itinerari visitable i recomanat a totes les properes guies de Girona.
    Malgrat la bellesa del High Line de Nova York, crec que afegint-hi el tramvia aquest espai seria molt més visitat i transitat perquè suposaria donar al viaducte la funció de transport que tenia però en versió més urbana.

    ReplyDelete
  4. Un espai per zona verda, vianants, carril bici crec que seria una bona opció. Jo no l'enderrocaria, sobretot pel tema econòmic, però també perquè és una imatge característica de la ciutat des de fa molts anys i pel remenament d'obres que comportaria (més obres...).

    ReplyDelete
  5. Sería estupendo tener una zona verde combinada con bares y terrazas para ampliar el gran ocio nocturno que la ciudad ofrece!

    ReplyDelete
  6. they could make a giant smoking terrace for all the bars and restaurants of girona!

    ReplyDelete
  7. Els veïns han aguantat el soroll dels trens durant molts anys, convertir-ho en zona d'oci nocturn empitjoraria les coses en comptes de millorar-les.
    Un tramvia, tipus metro que unís Pedret amb la Zona de Mas Gri o Fornells seria una solució per a desplaçaments dins de Girona aprofitant una infraestructura que ja està construïda

    ReplyDelete
  8. Gruparco aposta per revitalitzar-lo
    Quin luxe llençar tanta feina, !i tantes emocions!
    Hem de canviar els comportaments de nous rics que ha dominat els anys de falsa riquesa. Això ha de ser el plantejament de partida.
    I apostem per revitalitzar-lo, que vol dir: jugar amb ell, donar-li un nou sentit, incorporar-lo a la ciutat, somriure amb ell i estimar-lo.
    Planificar amb les emocions, fer una proposta pels sentits i no només utilitària, és el que en ha d'armar de raó. Gruparco aposta per aquesta via (doblement)

    ReplyDelete
  9. Em sembla que seré l’únic que voldria enderrocar-lo. La principal raó és que de l'enderroc se n'ha de fer càrrec el ministeri de foment (si ja sé que en part ho paguem una mica entre tots, però no només els catalans...) Un altre motiu seria que imagineu que de cop i volta ens construïssin aquesta mole només per posar-hi carrils bici, zones verdes i altres histories... és millor enderrocar-lo i amb l'espai net mirar quina és la millor opció per integrar l'espai alliberat. A més, sigueu sincers, no esteu cansats de veure aquest "mamotrecu" de formigó, és horrorós i trist.

    ReplyDelete
  10. Hola a tothom. Jo em dic Eva Ventura i he fet un projecte d'ajardinament del viaducte de Girona que ha guanyat un premi de innovació i sostenibilitat per l'ajuntament de Manlleu. Fa 2 anys em vaig posar en contacte amb en Joan Pluma, el que era tinent alcalde d'urbanisme a Girona i varem tenir una xerrada on els vaig plantejar la meva proposta i ells em van explicar els plans per al viaducte. Uns mesos més tard em varen convidar a participar en una taula rodona sobre el futur del viaducte on vaig exposar la meva idea a l'ajuntament i els enginyers que hi havia. Aquí es va quedar tot. Jo crec que l'enderrocament és innecessari i poc sostenible. Si algú està interessat en veure el projecte estaré molt feliç de compartir-lo i heu de saber que només és un començament. Jo dissenyo jardins però hi ha molta gent que podria fer un millor disseny de l'espai. Si algú s'apunta jo estic disposada de plantejar les ideas i projectes a l'ajuntament i.....a veure què passa.
    Eva Ventura: evaphoto@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Estic totalment d'acord amb conservar el viaducte i reavilitar-lo. M'ha cridat molt l'atenció el High Line de Nova York. Crec que hem de demanar que es faci una consulta popular sobre el futur del viaducte i que se senti la nostra veu i propostes. Potser si tots els ciutadans que tenim aquest interés ens unim podrem tenir un resultat positiu....si callem ja sabem quin és el futur del viaducte.
    Albert
    albertdoval@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Potser podriem aprofitar les vies per fer un metro elevat. Ara que es treurà la zona habilitada com a parking potser podriem fer zones d'aparcament a les afores de la ciutat i que la gent es mogui en bici o transport públic per dins la ciutat.

    ReplyDelete